? ??????????????Incredible Butterflies (New)? ????? ?? ???Rating: 4.8 (91 Ratings)??98 Grabs Today. 34229
Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????6?? ???????????????????????????Phone Booth? ????? ?? ???Rating: 4.6 (12 Ratings)??93 Grabs Today. 23193 Total Grabs. ??????Prev BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, September 4, 2009

Sikecik Amirun

Inilah anakku yang paling kecik. Umur dah 3 tahun setengah. Rapat sangat dengan bibik dia. sampaikan masa dihabiskan bersama bibik. Masa dengan aku hanya masa bawa jalan2 je. Entah la semalam demam dan dah bawa ke klinik, risau aku, mungkin tekanan tak ada sape yang tahu, bibiknya nak balik Indon 6hb sept nanti. Dan tak nak datang lagi. Dah habih kontrak. Sayangnya pada bibik dia bukan main lagi, maklumla dia membesar dengan bibiknya. Bibik tu datang masa umur dia 2 bulan, so mesti sedih dengan perpisahan ni. Sampaikan tiap2 hari dia beritahu, adik tak nangis kalau 'Kak Eva' balik Indon, Adik dah besar. Dan tiap2 hari jugaklah dia ingatkan kakak dan abangnya, kalau dah 'Kak Eva' tak ada, kakak tukang basuh baju, abang Aiman sapu sampah, Kak Aween cuci pinggan dan adik boleh mop lantai. Sedih pulak aku dengar. Dia yang tolong agihkan kerja agar Mamanya tak penat. Nanti Mama pergi kerja dan masak je. Sterika baju nanti kami buat sendiri2. Aku sendiri pun kadang sebak bila pikirkan anak2 dan Maid aku ni, bukan apa, kalau dah maid tak ada nanti anak2 aku mesti nangis punya. Rindukan orang gaji....... sebab aku ada pengalaman dengan maid pertama dulu. Kita, sebagai ibu mana sanggup tengok anak2 bersedih, mesti terasa sedih pilu kan? Apalagi........ waaaaaaaa, kita pulak yang lebih2.

Ni masa kat kampungku Rantau Panjang Kelantan. Kami balik kampung semata-mata untuk berpuasa dengan mak dan mertua. Dah petang, sambil pikir apa yang nak masak ari ni, tiba2 aku teringatkan kelapa mak baki semalam ada lagi. So aku pun terus ambik dan kucuba untuk mengukur kelapa, padahal dah lama sangat aku tak guna alat ini. maklumlah kat kampung sekarang pun dah ada santan segera. tak payah nak penat2 kukur kelapa. Apalagi anak2 aku pakat nak cuba gunakan alat ni. tengoklah habis berterabur kelapa kat bawah. Nasib baik mak tak bising. Dah lama tak buat kerja ni, penat la. Nak dapatkan semangkuk kelapa pun susah. sakit badan2 aku. At last jadilah 'siro roti' hasil dari kelapa tersebut. Tak sempat pun nak ambik gambar roti yang telah siap di masak. Yang sebenarnya nak tunjuk gambar anak aku yang paling kecik dengan muka yang control malu dikeliling kakak dan abangnya termasuklah mak aku yang asyik gelakkan dia. Dengan gaya duduk tiru mak aku. Hahaha......... nilah budak2 zaman sekarang tak kenal pun alat2 tradisional macam ni. Dah dapat tu asyik berebut nak cuba. Semoga anak2 aku tidak lupa asal usulnya.






0 comments: